Dinsdag
Sinds twee jaar geleden had ik de topokaart
gekocht bij een goede reisboekhandel in Arnhem. En ook dit keer weer was ik een
maand voor de fietstrip driftig begonnen wijs te worden over de juiste route.
Met een relaxte traptempo op de ligfiets zou dat minder ver plannen zijn waar
vorig jaar mis was gegaan. Toen kwam ik
's avonds nog net voor het donker aan bij de Airbnb. Door de grensregio
trappen zou ik ditmaal noordelijker de fietspaden verkennen.
Voordat ik Gendringen bereikte had ik de Montferlandberg met gemak overwonnen.
Dat bewees dat het zonder trapondersteuning prima uit te houden was. Na
Gendringen zou ik een ander land inrijden en mij verzekeren dat de roze
fietspaden ontbraken. Vanaf dan zouden de fietswegwijzers mij eenvoudig de
juiste richting wijzen naar mijn doel. Of dat ook klopte om uiteindelijk bij
het overnachtingadresje aan te komen was alleen gepland. Er waren in het
terrein immers meerdere afstanden op de fietsbordjes om uit te kiezen. Daar
hield ik van.
Om in Anholt een stukje van de Niederrheinroute te volgen durfde ik wel, ik wist ongeveer waar ik wilde uitkomen. Het rustige riviertje waarlangs een fietsdijkje liep verliet ik na twee kilometer om aan de andere kant Dinxperlo te bereiken. De taal is was duidelijk te lezen toen ik over de Heelweg de huizenbouw bekeek. De vergelijking tussen Hollandse bakstenen en Duits houtwerk (met stucwerk) maakte een duidelijk verschil in welk land de bewonershun onderkomen hadden. De grensweg volgend kwam ik langs de JUMBO en PENNY -supermarkten slechts twee kilometer van elkaar lagen. Verderop lag het stadhuis met de twee landsvlaggen gedrukt op de glazen loopbrug over de straat. De grensregio zou ik nog een tijdje volgen om dan niet meer linksaf te slaan en om te keren mocht ik naar huis willen. Maar om in juli te trappen en het interessante museum in een eerder bezochte plaats waren te verleidelijk.
Om in Anholt een stukje van de Niederrheinroute te volgen durfde ik wel, ik wist ongeveer waar ik wilde uitkomen. Het rustige riviertje waarlangs een fietsdijkje liep verliet ik na twee kilometer om aan de andere kant Dinxperlo te bereiken. De taal is was duidelijk te lezen toen ik over de Heelweg de huizenbouw bekeek. De vergelijking tussen Hollandse bakstenen en Duits houtwerk (met stucwerk) maakte een duidelijk verschil in welk land de bewonershun onderkomen hadden. De grensweg volgend kwam ik langs de JUMBO en PENNY -supermarkten slechts twee kilometer van elkaar lagen. Verderop lag het stadhuis met de twee landsvlaggen gedrukt op de glazen loopbrug over de straat. De grensregio zou ik nog een tijdje volgen om dan niet meer linksaf te slaan en om te keren mocht ik naar huis willen. Maar om in juli te trappen en het interessante museum in een eerder bezochte plaats waren te verleidelijk.
Ik wilde Bocholt vanaf noordelijke richting
bereiken waarbij het Nederlandse knooppuntensysteem niet meer gold. Bij nummer
28 moest ik afslaan om de 10 kilometer tot de plaats af te leggen. Het werden
wel de kilometers, maar niet de noordelijke binnenkomst. Om bij KINO uit te
komen en linksaf het centrum in te rijden was niet voorzien. Toch ging ik
rechtsaf om de Industriestrasse te bereiken waar ik hoopte een uur rond te
hangen. Langs de rode bakstenenmuur en over het nieuwe bruggetje zag ik het
immense gebouw liggen. Een meevaller was dat het museum zich aan de achterzijde
bevond en gratis entree blijkbaar heel normaal was. Een tegenvaller was dat
alleen het restaurant een wifi-bereik had en mijn Smartphone dat niet kon
snappen. Ik moest mij er nou eenmaal bij neerleggen en mij troosten dat het
hotelletje misschien in een goedwerkend internetbereik had geïnvesteerd.
Woensdag
De
etappe naar Vreden had een minder grote afstand dan gisteren, al was dat aan
deze kant van de grensregio toch anders. Zo gedetailleerd als de Nederlandse
knooppunten inelkaar gevlochten zijn, zo creatief zijn de Duitsers bij het
uitkiezen van hun wegwijzers. Bij Barlo begon ik al te twijfelen, aangezien er
geen richtingen stonden aangegeven, om vijf kilometer verder wel af te kunnen
slaan naar de velen plaatsen in de omgeving. De auto's werden naar Winterswijk
verwezen, ik had wel vijf plaatsen die mij allen langs een grote melkboerderij
lieten trappen. Wat daarna kwam had ik niet verwacht, toch hoorde dit toch wel
bij ongebaande weggetjes volgen. Het lange zandpad hield lang genoeg aan om
even af te stappen en de keien ook lopend over te gaan. Mijn hard opgepompte
banden konden deze binnenweggetjes makkelijk aan. Op de grote rotonde bevond ik
mij op slechts een kilometer van Barlo wat ik nog niet besefte. Ik had geen
lunch meegenomen en moest dus de eerste beste supermarkt zien te vinden om
alsnog wat gezonds te kopen. Pas na Oeding zou ik een rustig wachthuisje vinden
om de gekochte broodjes op te eten. Om deze plaats te bereiken koos ik toch
maar voor de kortste weg, ik had even genoeg van de zandpaadjes. Toen ik
eindelijk linksaf kon, volgens het fietsbordje, had ik al wat vrachtwagens en
auto's op slechts 20 meter afstand voorbij zien komen.
Om na het kleine plaatsje Wesener in
Südlohn aan te komen baalde ik wel van. Het was niet gepland!
Na een klein fietsweggetje onder een kanaalbrug moest ik wachten. Een landwagen en grasmaaimachine blokkeerden het roze grindpad. Al na twee minuten was het de kortste wachttijd voor vandaag. Het tweede museum van deze fietstrip was van naam veranderd, wat de vrouw van de receptie mij duidelijk maakte. De omdoping van HAMALANDMUSEUM naar KULTMUSEUM was om onbekende reden gedaan. Langs de eendenschilderijen was ik snel doorheen, de geschiedenis van de grensstreek op de bovenverdieping was interessanter. Zelfs de Achterhoek en Twente, hadden invloeden gehad op dit Duitse Münsterland. Ook de politieagent op het beeldscherm vertelde geboeid over de slagbomen en wachthuisjes uit de jaren tachtig.
Donderdag
Gefrustreerd bekeek ik de topokaart uit
mijn rugzak en kwam vreemd genoeg tot een juiste analyse. Via de Ortsmitte
(centrum) zou ik noordwestelijk via de enclave HORST de eindplaats kunnen
bereiken. En twee kilometer verder was het al helemaal niet moeilijk meer. Voordat
het bordje van STAD VREDEN stond aangegeven was ik een minihanger gepasseerd
waar vliegtuigjes konden op stijgen en landen. Het donkerblauwe en dikke teer
was niet in dit land geasfalteerd, dus was het een samenwerking met het nabije
Nederland.
Na een klein fietsweggetje onder een kanaalbrug moest ik wachten. Een landwagen en grasmaaimachine blokkeerden het roze grindpad. Al na twee minuten was het de kortste wachttijd voor vandaag. Het tweede museum van deze fietstrip was van naam veranderd, wat de vrouw van de receptie mij duidelijk maakte. De omdoping van HAMALANDMUSEUM naar KULTMUSEUM was om onbekende reden gedaan. Langs de eendenschilderijen was ik snel doorheen, de geschiedenis van de grensstreek op de bovenverdieping was interessanter. Zelfs de Achterhoek en Twente, hadden invloeden gehad op dit Duitse Münsterland. Ook de politieagent op het beeldscherm vertelde geboeid over de slagbomen en wachthuisjes uit de jaren tachtig.
Donderdag
Terugtrappend naar de landgrens was slechts
een uur. De grenspaal stond naast de kleine picknickplaats met Nederlandse
prullenbak en speeltoestellen. De molen bij de Meddelose plas stond op een
vreemde plaats. Toen ik via zandpaadjes Winterswijk doorreed was de Duitse
Flamingroute niet afgelopen en was route 20 eveneens niet afgelopen. Ik besloot
om niet via het treinstation de plaats uit te rijden, maar route 20 te blijven
volgen. Ik wist dat er meerdere wegen liepen naar Aalten, mijn volgende
tussenstop. Ik was niet voor niets op een fietstrip!
Helaas hielden de zandweggetje bij de
bebouwde kom van Aalten niet op, waardoor ik de Bredevoortseweg nam naar het
centrum. Nog een omweg maken kon makkelijk. Nog ruim drie uur had ik om via
binnenweggetjes naar mij overnachtingsadresje in Terborg te trappen. Varsseveld
kon mooi als tussenstop voor cola met gebak worden gebruikt. De weg naar
Dinxperlo had een afslag naar weggetjes die automobilisten niet of nauwelijks
kennen.
Rond vier uur zocht ik tevergeefs naar een
bankautomaat. Helaas zonder papieren geld fietste ik de toeristische route over
twee bruggen over de snelweg. En zonder
roze fietspad leek het sterk op het
asfaltweggetje uit Duitsland. Hierna belandde ik direct in het centrum van
Terborg. Om alweer een pizzeria op te zoeken ging mij te ver. Zeker na twee
avonden Döner Kebap en een hamburger. Een friettent gelegen voor een supermarkt
was mijn enige mogelijkheid. Voor restaurants moest je niet in dit Achterhoekse
plaatsje zijn.
Het besluit om om zeven uur bij een huis
twee straten verderop te komen ging goed. Een jong meisje deed open, en niet de
vrouw bij wie ik overnachtte. Deze zou
ik later ontmoeten.
Ze liet mij de nette kamer met twee bedden
en bijbehorende antieke stoeltjes zien. Uitgerust stapte ik de volgende ochtend
de woonkamer binnen en schrok bij het zien van de lege ontbijttafel. Een misverstand, waar de vrouw des huizes
niet moeilijk over deed. Tenminste ik
moest haar eerst opbellen en na vijf minuten kwam ze thuis. Gelukkig voor mij maakte
ze alsnog twee warme broodjes met thee.